Mawi.. i miss u sooo much!


Apa la agaknya khabar dia di jakarta sekarang, harap-harap sehat sentiasa lah. Sudah lama tak dengar berita bukan?

tambahan: ini gambar koleksi masa kat kolej dulu, zaman premed. Kalau sekarang, makin 'putih' koott.


Assalamualaikum! haaaa mai sini cheq nak habaq semua.. yang jauh kita rapat-rapatkan, yang dekat kita mesra-mesra kan. Laaa ni, cheq ada cita baru, baek punya, terhangat di pasaran.. kompem hangpa tak tau lagi. Cheq tak tipu.. cheq bukan nk publisiti tak tentu hala. Pasaipa? Haaa hangpa tengok la sendiri gambaq bawah ni.




i know you want me. you i want cha.. lalala


Tu diaaa! Ini bukan cheq curi-curi dari majalah Mangga atau Maskulin. Ini gambaq real punya. Takdak photoshop, crop-crop pun takdak. Ni cheq nak habaq mai sikit naa. Hangpa kenai ka sapa mamat nih? Cheq yakin hangpa semua tak cam. Dari jauh kalau tengok rambut dia, dah nak macam Fahrin Ahmad cheq tengok, kalu dekat-dekat memang cheq pun rasa kompem Fahrin Ahmad. Hangpa tengok gaya lak? Amboi.. ini Rosyam Nor punya posing time amik gambaq. Kan kan kan? hihi

"..Hang duk buat hensem pasai pa weyh? Pungkuq hang lah!.."

Hangpa jangan nak dok maki-maki orang lah. Ini jejaka punya cantik lawa kacak bergaya mutu keunggulan, hangpa dengki la tuh. Perangai tak senonoh, buat malu kat orang ja. Ini bukan calang-calang jejaka, inilah jejaka melayu terakhir di Malaya. Nak bukti? Cheq ada. Mai sini tengok.




p.s: Dia la ni da pandai da buat ayat malu-malu kucing
" haha. biasa ja.. hehe.hihi.huhu.hoho.. :D "





Menyokong usaha murni gagasan Malaysia dalam 1Malaysia, satu rumah terbuka akan diadakan anjuran ACMS. Jangan risau, ia percuma. Mari memeriahkan bersama-sama. Jumpa disana disana disana disana disana! (klik gambar untuk paparan lebih jelas)

Apabila disebut nama Azmil Mustapha , majoriti generasi muda tidak akan dapat mengecam siapa orangnya. Tetapi sebut saja Ali Setan , ‘berkat’ daripada siaran ulangan filem tersebut di kaca televisyen , semua orang tidak kira yang kecil atau dewasa dari kalangan peminat filem Melayu pasti mengenal pelakon tersohor Malaysia dekad 80-an ini. Azmil, 55 (umur yang dikira beliau mengikut takwim hijri 22 Safar 1375H) adalah antara sebilangan artis di Malaysia yang melakukan ‘penghijrahan’ daripada kehidupan yang penuh ‘lagha’ kepada pengabdian diri kepada Allah.


Penampilan terakhirnya adalah sebagai Pengiran Demak dalam filem ‘Puteri Gunung Ledang’; watak yang diilakonkan setelah syarat-syaratnya yang ketat diterima penerbit. Duda (mempunyai seorang anak dengan bekas isteri pertama dan empat dengan isteri kedua) dari Shah Alam, Selangor ini telah musafir ke Syria sejak setahun lalu untuk mempelajari bahasa Arab dan ilmu agama.

Wartawan Global Media Channel (GMC) berkesempatan menemuramah Azmil di Kota Bharu (beliau kembali ke Malaysia sempena cuti semester pengajiannya) yang hadir memenuhi undangan untuk menyampaikan ceramah kesedaran Islam anjuran PAS Kawasan Ketereh baru-baru ini.

Kenapa saudara memilih untuk ke Syria?

Saya buat solat hajat, minta dengan Allah, saya nak cari tempat belajar, Allah berikan petunjuk belajar di Syria. Dengan duit yang saya dapat dari menyampaikan ceramah-ceramah kesedaran Islam sebelum itu di Malaysia, saya terbang ke Syria dengan anak-anak saya.

Saya belajar Bahasa Arab di Maahad Taalim Lughatal Arabiah Lil Ajnabi (Institut Pengajian Bahasa Arab Bagi Orang Asing).Kalau saya terus masuk kelas (pengajian agama) anjuran syeikh-syeikh pun saya tak reti Bahasa Arab. Jadi saya belajar Bahasa Arab dahulu. Sementara itu saya belajar Al-Quran, tajwid dan tasmi’ dengan syeikh-syeikh. Saya juga belajar dengan pelajar-pelajar Malaysia yang ada di Syria.

Sejak bila sebenarnya saudara ke sana?

Sudah setahun. Saya pergi redah sahaja. Tak ada buat rancangan. Dengan empat orang anak saya turut bersama (tiga perempuan dan seorang lelaki). Yang sulung kemudiannya balik untuk mengambil peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) di sini. Jadi kekallah tiga orang yang tinggal bersama saya di sana. Anak saya Noramalia Batrisya ,15, dan Mohd. Bazli Shafri, 13, belajar di Jami’ Abu Nur, sebuah kolej Islam antara yang termasyhur di Syria. Yang kecil baru masuk umur tujuh tahun dan belajar di darjah satu. Enam bulan pertama mereka dimasukkan dalam kelas bahasa Arab. Tidak ada masalah untuk mereka mengikuti pengajian dan sekarang sudah fasih berbahasa Arab. Saya amat puas hati dengan perkembangan mereka.

Puas hati macam mana?

Dengan perubahan perwatakan. Di Malaysia, dekat Shah Alam tempat kami tinggal dahulu banyak pengaruh yang tidak sihat. Cara hidup moden . Tapi di sana mereka mengaji Quran tiap-tiap hari, solat tidak tinggal dan pergaulan dijaga. Malah mereka sempat menasihati kakak yang pulang ke Malaysia “jangan tengok lelaki” bukan berkawan, tengok pun mereka tak bagi.

Di sana pergaulan antara lelaki dan perempuan amat dibatasi. Kita payah nak lihat pergaulan secara bebas berlaku. Duduk satu meja pun tak ada. Kalau di Yaman, negeri yang berjiran dengan Syria, dalam bas kalau hanya ada seorang wanita yang menjadi penumpang , yang lelaki tidak akan naik dan sanggup tunggu bas yang lain datang untuk dinaiki. Bimbang timbul fitnah walaupun hanya sebagai penumpang. Masing-masing sangat prihatin untuk menjaga perkara ini.

Antara perubahan yang ketara saya dapat lihat adalah pada anak perempuan saya, Noramaliya. Dia sebenarnya pelajar yang lemah. Semasa bersekolah di Malaysia, biasanya dia mendapat kedudukan 35 ke bawah. Dulu tinggal di Shah Alam, dia selalu ponteng sekolah. Tengok wayang di KLCC. Pergi ke sekolah tapi dalam beg ada pakaian lain untuk ditukar. Itu dah memang menjadi tabiat pelajar sekolah di Malaysia. Sampai di Syria, dia jadi pelajar yang terbaik. Padahal dalam kelas ada pelajar-pelajar luar negara yang lain seperti dari England, Afrika Selatan, Kazakhstan , China dan lain-lain. Dia yang muncul pelajar terbaik

Bagaimana saudara menyara kehidupan di Syria?

Tidak ada pendapatan tetap tapi saya sangat bernasib baik kerana mendapat bantuan. Saya diberi tempat tinggal percuma oleh seorang Syeikh di sebuah apartmen di pinggir Damsyik. Saya akui duit pun tak banyak tapi diam tak diam sudah sampai setahun saya di sana dan tidak timbul sebarang masalah besar. Kita kena yakin rezeki itu datang daripada Allah. Ada saja duit yang masuk. Sentiasa ada bantuan diterima kerana saya dan anak-anak dikira orang yang sedang menuntut ilmu.

Malah ia sampai ke tahap saya kadang kala terpaksa buang makanan yang diberi oleh jiran kerana terlampau banyak. Dan di sana kita yang pergi belajar dengan Syeikh ini bukan kita yang membayar Syeikh tapi mereka pula yang memberi duit pada kita. Perkara ini sudah jadi kebiasaan orang Syria . Jika tidak pun, dia akan beri kita roti setiap kali pergi belajar. Pergi solat Jumaat pun dapat duit. Budaya memberi amat dititikberatkan. Paling kurang, yang dewasa akan menyediakan gula-gula dalam poket untuk diberi kepada kanak-kanak.

Saya juga terkejut kerana kadang-kadang menerima sumbangan yang nilainya mencecah RM1000. Kalau yang kaya lebih lagilah mereka sumbangkan. Anak kepada Syeikh yang menyediakan rumah percuma untuk saya pernah menyumbang jutaan ringgit kepada fakir miskin dalam bulan Ramadhan.

Kenapa saudara fikir perubahan-perubahan positif sama ada kepada anak atau saudara sendiri boleh berlaku? Adakah perbezaan antara Syria dan Malaysia ini begitu ketara sekali sedangkan kedua-duanya adalah bumi orang Islam?

Bumi Syria ini ada kelebihan. Saya daripada kecil sampai besar memang belajar di sekolah yang tidak berasaskan kepada Islam. Saya menuntut di dua buah sekolah mubaligh Kristian iaitu La Salle Institution dan St John Institution. Dari situ saya menyambung pula pelajaran ke Indiana University di Amerika. Daripada kecil sehingga dewasa, saya tidak pernah belajar dan khatam al-Quran.

(Di Amerika , Azmil belajar dengan pengkhususan dalam penerbitan televisyen, radio dan filem. Beliau hanya tinggal tiga lagi jam kredit untuk dihabiskan sebelum dihantar pulang ke Malaysia oleh Jabatan Imigresen Amerika. Tindakan itu diambil ketika Amerika membuat penapisan orang-orang Islam dari negara luar berikutan kemenangan kumpulan Islam (Syiah) menjatuhkan kerajaan beraja Shah Mohammad Reza Pahlavi. Azmil dikesan bekerja sambilan walaupun syarat hanya membenarkan pelajar luar yang mempunyai 12 kredit atau lebih sahaja untuk berbuat demikian. Ayahnya Dato’ Mustapha Kamil Yassin, bekas pensyarah di Universiti Malaya dan Universiti Sains Malaysia tidak mahu Azmil mengambil biasiswa kerana kedudukannya sebagai kakitangan kerajaan gred A.)

Mula-mula saya berubah dulu nak baca surah al- Fatihah pun tak boleh. Kena baca mengikut tulisan rumi. Nak sembahyang semua ayat kena ditulis ke huruf rumi. Tak pernah dapat hafal. Sehinggalah apabila saya ke Syria.

Di sana, anak-anak saya belajar Al-Quran dengan seorang syeikhah (ustazah) di rumahnya. Selepas sebulan syeikhah tersebut datang melawat ke rumah. Dia mahu melihat keadaan keluarga macam mana. Bila datang dia meminta saya mengajar anak-anak. Dia suruh saya baca satu surah. Bila “check” ayah baca pun tak betul, dia pun minta anak muridnya yang lain tolong ajarkan anak-anak saya.

Tapi alhamdulillah berkat mengaji tiap-tiap pagi, kini saya sudah boleh menghafal satu, dua muka surat dengan senang. Ini memang saya pelik. Saya rasa ini memang kesan tinggal di bumi Syam (Syria), bumi para anbiya’.

Dahulu negara ini tertutup. Sebab ia mengikut pengaruh Rusia. Jadi negara lain menyisihkannya. Apabila Syria disisihkan, ia sebenarnya terselamat. Macam di Malaysia, apabila dibuat dasar terbuka, semua pengaruh dapat masuk, ia merosakkan kita. Budak-budak sekarang budaya sendiri pun tak kenal . Dan dia tak mahu ikut. Dia lebih seronok ikut budaya asing, budaya Barat. Budaya ini di Melayukan dengan bahasa. Tapi isinya tetap dari pengaruh yang menyimpang dari ajaran Islam.

Adakah kerana saudara bimbangkan keadaan begini sehingga sanggup membawa anak-anak jauh dari Malaysia?

Sebab benda inilah saya bawa anak-anak keluar. Bila saya bawa anak-anak keluar, ada kawan-kawan yang tegur saya ” Jadi anak kamu ini tidak ada SPM. Macam mana nak cari kerja?”

Saya jawab balik, “Rezeki itu kerana Allah bukan kerana SPM”. Orang ada SPM pun berlambak tak ada kerja. Ada ijazah UM pun tak ada kerja. Ada Master USM pun tak kerja. Kita kena ingat rezeki itu dari Allah.

Sekarang anak-anak saya sudah hafal Juzuk Amma. Saya percaya dalam tiga empat tahun lagi, Insya Allah satu Quran tu dpat habis dihafal. Itu lebih berharga. Kalau dia jadi arkitek atau jurutera tapi Quran pun tak tahu buat apa. Macam saya dulu jadi pengarah filem tapi Quran pun tak tahu, buat apa?

Memberi pendidikan Islam pada anak-anak sehingga sampai berhijrah ke Syria. Orang lain mungkin tak berpeluang berbuat demikian macam saudara.?

Saya rasa kalau kita ajar anak kita cara Islam tak ada kekurangannya bagi saya. Malahan Allah mungkin akan mecurahkan kemudahan kepadanya. Sekarang kita kongsi raya, kita kongsi hukum, kongsi taraf atau standard Islam dengan yang lain. Kita membandingkan ajaran Islam dengan yang Barat.

Kalau tak seperti Barat, kita anggap standard kurang. Kita campur aduk hukum Allah dengan hukum kafir. Inilah yang saya nampak masalah kita pada hari ini. Ini pun nak berlaku di Syria pada hari ini. Kalau di negara kita lama dah dijajah 500 tahun dahulu dan kita masih ‘terjajah’. Syria ini dia baru terbuka tak sampai 10 tahun. Jadi generasi dia sekarang dia baru rosak.

Kalau kita di Malaysia, kerosakan bermula sejak dari generasi bapa kita dahulu. Mareka agungkan England dan Amerika.

Tetapi bagi saya , kalau orang Syria nak ikut barat pun, agaknya kena juga dengan fizikal mereka itu. Tapi kita Melayu pun nak mata warna biru, rambut warna perang. Tak kenalah. Nampak janggal sangat kalau yang Melayu nak tiru.

Bagaimana kita hendak menghadapi perubahan budaya sebegitu ?


Di Syria, guru-guru yang pegangannya kuat masih bertahan. Kita di Malaysia, lebih banyak yang kebaratan daripada Islam. Kita di sini mereka yang nak kepada Islam sedikit, yang nak kepada barat banyak.

Dari sekolah itu yang diajar. Supaya kita bersedia dengan pengaruh dan sistem barat. Sekolah-sekolah kita, tamat persekolahan kita berpeluang belajar sampai ke universiti di Amerika, di England. Tetapi kalau kita keluar dari pondok atau sekolah agama, peluang sambung belajar itu tidak seberapa.

Apa yang kita lakukan adalah untuk menyesuaikan diri kepada budaya barat.
Dan ini kita tak sedar. Kita seolah-olah nak menyediakan diri masuk ke institusi dan sistem yang kerap kalinya meruntuhkan jati diri Islam..

Dan yang peliknya, orang tidak bimbang kalau yang keluar tingkatan enam sekolah biasa tak boleh baca Alif Ba Ta. Nak masuk sekolah tahfiz pun payah sebab tak kenal huruf walaupun tamat tingkatan enam. Benda ni dah berlaku sejak zaman dulu lagi dan kita tidak sedar.

Saya cakap kepada seorang sahabat di Syria kenapa kamu ghairah nak buka peluang kepada barat. Saya dah tengok keadaan di negara saya apa yang berlaku. Dia kata mereka pun nak moden. Moden apa? Moden nak tengok anak-anak terbuang di tong sampah. Moden nak tengok anak-anak mati sia-sia kerana terlibat denbgan lumba haram. Itu moden buat apa. Pembangunan sedemikian yang membangun hanya bangunan dan jalan raya. Akhlak runtuh.

Akhlak diruntuhkan kerana nak mencantikkan bangunan dan jalan. Sebab itu fikirlah, kerana tak ke mana kita dengan pembangunan sebegitu.

Kenapa remaja dan kita sendiri sebenarnya cenderung untuk meminati budaya hiburan?

Sebab memang sudah disediakan sejak daripada dulu. Pendidikan dan cara hidup disediakan untuk membolehkan anak-anak bersedia menerima sistem yang menyimpang dari bukan untuk menjadi hafiz atau ulama’. Penyediaan dilakukan untuk membawa masyarakat ke arah keseronokan.

Kalau kita tengok babak dalam filem Melayu, babak minum arak , berdansa, sejak dari zaman P Ramlee sudah ada.

Sejak sekolah lagi , anak-anak dibiasakan dengan budaya Barat. Ada sukan gimnastik sampai terkangkang anak-anak diajar guru; sukan renang, jadi separuh bogel. Kita disediakan untuk menerima budaya barat. Mana kita amalkan hukum syariah ? Itu masalah kita.

Pada pandangan saudara, masalah keruntuhan akhlak ini bagaimana nak diselesaikan?

Sekarang kita taat pada hukum yang tidak berpaksikan Islam. Undang-undang yang dimulakan oleh British dahulu. Cuba kita gunakan hukum syariah, saya percaya gejala sosial yang teruk dalam negara dapat dikurangkan sebab kita menyediakan masyarakat untuk ke akhirat. Sekarang kalau membabitkan hukum Allah, ia dikira hak persendirian. Anda hendak buat atau tidak, itu pilihan anda sendiri. Tapi mereka (kerajaan) tak galakkan pun. Itulah masalah sekarang.

Bagaimana kita nak menyedarkan masyarakat?

Islam ini mesti dijalankan bermasyarakat. Tapi tanggungjawab itu tetap pada diri sendiri. Kita sendiri mesti mulakan dahulu . Contohnya kita dilatih berpuasa sama ada di dalam atau dil luar rumah. Walau di mana pun kita tahu Allah melihat.

Sebab itu kita kena buat pilihan. Dua sahaja pilihan kita. Sama ada ikut jalan Allah atau ikut syaitan. Tidak ada jalan tengah. Tidak ada kompromi. Setiap benda yang berlaku dalam masyarakat dunia hari ini kita kena buat pilihan antara yang benar dengan yang tidak. Gunakan akal.

Islam ini agama untuk yang tahu berfikir. Bukan taat buta tuli. Kalau kita gunakan akal fikiran baru kita sedar. Kita kena fikir tentang keesaan Allah. Ini yang kita kena ajar anak-anak. Sekarang apa yang diajar kena cari duit banyak-banyak. Bila ikut cara Islam barulah ada keberkatan.

Berbalik kepada dunia hiburan, adakah tidak ada ruang sebenarnya untuk ia menjadi lebih baik?

Boleh kalau industri kita industri yang beriman. Tapi industri kita meniru Bollywood, Hollywood, Hong Kong dan lain-lain. Kita menuju ke arah keruntuhan. Ini yang bahayanya.

Nasihat kepada rakan artis

Pendek sahaja ; Allah melihat apa yang kamu buat.

Wallahualam.....






Tak kesah la you all nak cakap apa. Sebelah kiri memang kacak bergaya. 

Sebelah kanan macam bapok. Orang bajet cute memang begitu. Geli nyahh. Tengok la betul-betul

Oh ya, semalam check dalam email ada kawan kita hantar salam perantauan beserta gambar keluarga sekali. Al maklumlah jauh la kan,,nak balik beraya pun tak sempat. Urusan yang tak dapat dielakkan.



 

Kami sekeluarga mengucapkan selamat hari raya kepada ibu bapa yang tersayang di Malaysia. Maaf zahir dan batin. Selamat hari raya juga kami ucapkan kepada rakan-rakan di Allianze College of Medical Sciences dan kepada sesiapa yang mengenali kami. Selamat Hari Raya Aidilfitri!




p.s: psstt..jangan beritahu abg boyak. nanti dia merajuk. janji okay?


Sekali lagi hari raya datang, walaupun sudah beberapa hari tetapi kehangatan masih terasa macam hari pertama raya. Mungkin kalian semua tengah sibuk berkunjung ke rumah sanak saudara, makan rendang tak ingat dunia, main bunga api mengalahkan anak kecil, dan ada yang resah gelisah perut buat hal tak tentu pasal angkara minum air gas bikarbonat Madura ataupun F&N sampai perut buncit dengan gas. Walau apa pun layankan aja. Ini hari kemenangan kita bukan?

Bulan ramadhan juga telah lama berlalu, ada masa jumpa lagi, itupun ikut takdir dan ajal masing-masing. Mungkin berkesempatan jumpa lagi ataupun tidak. Hanya tuhan yang tahu. Kepada yang berpuasa penuh, bersyukurlah anda. Minta-minta puasa diterima. Yang puasa ala-ala nak tak nak aja, pandai-pandai lah kalian gantikan. Alasan bermacam, gastriklah, bersetubuh disiang harilah, kentut dalam airlah, itu dan ini. Yang lelaki pun ada yang ambil kesempatan, kata keluar darah haid dan berpura-pura pergi kedai beli kotex. Ingat i tak tahu? Kamu-kamulah. Apa senyum-senyum? Kalau memang lumrah semula jadi tak apa.

Dikesempatan ini, pihak PerseKUTUan dengan berbesar hati ingin mengucapkan SELAMAT HARI RAYA. Maaf zahir dan zahir. Batin lain cerita. Kita sama-sama lah maafkan antara satu sama lain. Setiap umat islam di dunia ini bersaudara. Lupakan lah silap dan salah yang dulu-dulu. Buka buku baru. Kalau dendam sangat tak nak maafkan, mampos pi kat hang lah. Pandai-pandai lah settle sendiri.

I pun ada buat salah rasanya. Mengumpat sana-sini belakang orang. Auww kantoi nyahh. Hehe. Kalau ada tercuit mana-mana yang tak patut, hutang yang belum bayar lagi.. halalkan lah ye. :) Faham-faham aja lah. Kosong kosong okay.

Sekali lagi, Selamat hari raya aidilfitri! Semoga kalian semua bergembira selalu yaww.


Assalamualaikum


Haa, gua tahu ramai yang tahu rancangan ni walaupun tak pernah tengok.Gua pun tak pernah tengok tapi kewujudan rancagan ni gua tahu. Sekarang da masuk musim ketiga. Dah ada sembilan finalis dah pun. Ini petikan yang gua ambek dari laman sesawang lain :




Senarai 9 calon gadis Melayu musim ke 3 kali ini ialah Afiqah Hazwani Md Nordin, 18, atau lebih dikenali Afiqah dari Johor; Nur Diana Zainuddin (Diana), 19, dari Pulau Pinang dan Nor Shamimi Ernida Mansor (Mimie), 20, dari Kedah, Norhidayah Samsudin (Hidayah), 21, dari Johor; Siti Nurzakiah Abdul Aziz (Zakiah), 21, dari Selangor dan Siti Mastura Mohamad Saleh (Mastura), 24, dari Pahang, Fatheen Nabila Ghazali (Fatheen), 24, dari Johor; Norazrina Mohd Salleh (Rina), 25, dari Selangor dan Siti Amira Mustakhim (Amira), 25, dari Kedah.

U'all kira berapa orang orang johor. Senang cerita, paling ramai dari mana?

Kesimpulan dari artikel gua ni, dah nampak sangat orang johor baik-baik dan sangat melayu. Kalau ada rancangan jejaka melayu, gua kompem, nama gua, hanis, tempang sah-sah jadik finalis. Ye dok fayard? Teman da kabor da yob, gerenti punya yob!!

Oh ya, hari ni, acms masuk paper lagi. Gila power, skrang ada MoU ngan universiti songkla. Peh, kalau aku dapat, tiap weekend lepak hatyai yob.....

Sekian, selamat berpuasa semua.


Biasanya, bagi seorang anak perempuan yang sudah dewasa, yang sedang bekerja diperantauan, yang ikut suaminya merantau di luar kota atau luar negeri,yang sedang bersekolah atau kuliah jauh dari kedua orang tuanya...Akan sering merasa rindu sekali dengan ibunya..Lalu bagaimana dengan AYAH?

Mungkin kerana ibu lebih sering menelefon untuk menanyakan keadaanmu setiap hari, tapi tahukah kamu, jika ternyata ayah-lah yang mengingatkan ibu untuk menelefonmu?

Mungkin dulu sewaktu kamu kecil, ibu-lah yang lebih sering mengajakmu bercerita atau berdongeng, tapi tahukah kamu, bahwa sekembalinya ayah dr bekerja dan dengan wajah lelah ayah selalu menanyakan pada ibu tentang khabarmu dan apa yang kau lakukan seharian?

Pada saat dirimu masih seorang anak perempuan kecil.Ayah biasanya mengajari putri kecilnya naik basikal .Dan setelah ayah mengganggapmu sudah boleh menunggangnya, ayah akan melepaskan roda bantu di basikalmu .Kemudian Ibu bilang : "Jangan dulu ayahnya, jangan ditanggalkan dulu roda bantunya", itu kerana ibu takut puteri manisnya akan terjatuh lalu terluka....

Tapi sedarkah dikau?Bahwa ayah dengan yakin akan membiarkanmu, menatapmu, dan menjagamu
mengayuh basikal dengan seksama kerana dia tahu puteri kecilnya PASTI mampu melakukannya.

Pada saat kamu menangis merengek meminta alat permainan yang baru, ibu menatapmu hiba.Tetapi ayah akan mengatakan dengan tegas : "Boleh, kita beli nanti, tapi tidak sekarang" Tahukah kamu, ayah melakukan itu kerana ayah tidak ingin kamu menjadi anak yang manja dengan semua tuntutan yang selalu dapat dipenuhi.



Saat kamu ditimpa sakit , ayah lah yang terlalu khawatir sampai kekadang sedikit membentak dengan berkata : "Sudah di beritahu! kamu jangan minum air sejuk!".Berbeza dengan ibu yang memperhatikan dan menasihatimu dengan lembut.Ketahuilah, saat itu ayah benar-benar mengkhuatirkan keadaanmu..

Ketika kamu sudah beranjak muda remaja..Kamu mulai menuntut pada ayah untuk mendapat keizinan keluar malam, dan ayah bersikap tegas dan mengatakan: "Tidak boleh!".Tahukah kamu, bahwa ayah melakukan itu untuk menjagamu?Kerana bagi ayah, kamu adalah sesuatu yang sangat - sangat luar biasa
berharga..Setelah itu kamu marah pada ayah, dan masuk ke kamar sambil membanting pintu...

Dan yang datang mengetok pintu dan memujukmu agar tidak marah adalah ayah.Tahukah kamu,bahwa saat itu ayah memejamkan matanya dan menahan gejolak dalam batinnya, Bahwa ayah sangat ingin mengikuti keinginanmu, Tapi lagi-lagi dia HARUS menjagamu?

Ketika saat seorang teman lelaki mulai sering menelefonmu, atau bahkan datang ke rumah untuk menemuimu,ayah akan memasang wajah paling cool sedunia.... :') ayah sesekali menguping atau mengintip saat kamu sedang berbuall berdua di ruang tamu..Sedarkah kamu, kalau hati ayah merasa cemburu?

Saat kamu mulai lebih dipercaya, dan ayah melonggarkan sedikit peraturan untuk keluar rumah untukmu, kamu akan memaksa untuk melanggar jam malamnya.Maka yang dilakukan ayah adalah duduk di ruang tamu, dan menunggumu pulang dengan hati yang sangat khuatirdan bimbang.Dan setelah perasaan khuatir itu berlarut - larut.Ketika melihat puteri kecilnya pulang larut malam hati ayah akan mengeras dan memarahimu..Sedarkah kamu, bahwa ini kerana hal yang di sangat ditakuti ayah akan segera datang? "Bahwa puteri kecilnya akan segera pergi meninggalkannya"



Setelah lulus SPM, Ayah akan sedikit memaksamu untuk menjadi seorang Doktor atau Engineer. Ketahuilah, bahwa seluruh paksaan yang dilakukan ayah itu semata - mata hanya karena memikirkan masa depanmu nanti.Tapi ayah tetap tersenyum dan menyokongmu saat pilihanmu tidak sesuai dengan keinginan ayah.

Ketika kamu menjadi gadis dewasa.Dan kamu harus pergi kuliah dikota lain.ayah harus melepaskanmu di bandar.Tahukah kamu bahwa badan ayah terasa kaku untuk memelukmu? Ayah hanya tersenyum sambil memberi nasihat ini - itu, dan menyuruhmu untuk berhati-hati.Padahal ayah ingin sekali menangis seperti ibu dan memelukmu erat-erat.Yang ayah lakukan hanya menghapus sedikit air mata di sudut matanya, dan menepuk pundakmu berkata "Jaga dirimu baik-baik ya sayang".Ayah melakukan itu semua agar kamu KUAT....kuat untuk pergi dan menjadi dewasa.

Disaat kamu kesempitan wang untuk membiayai perbelanjaan semester dan kehidupanmu, orang pertama yang mengerutkan kening adalah ayah. Ayah pasti berusaha keras mencari jalan agar anaknya boleh merasa sama dengan teman-temannya yang lain.Ketika permintaanmu bukan lagi sekadar meminta alat mainan yang baru, dan ayah tahu ia tidak mampu memberikan apa yang kamu inginkan...

Kata-kata yang keluar dari mulut Ayah adalah : "Tidak.... Tidak boleh!" Padahal dalam batin Ayah, Ia sangat ingin mengatakan "Iya sayang, nanti ayah belikan untukmu".Tahukah kamu bahwa pada saat itu Ayah merasa gagal membuat anaknya tersenyum?

Saatnya kamu berjaya sebagai seorang sarjana. Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan memberi tepuk tangan untukmu.Ayah akan tersenyum dengan bangga dan puas melihat "puteri kecilnya yang
tidak manja berhasil tumbuh dewasa, dan telah menjadi seseorang" Sampai saat seorang teman Lelakimu datang ke rumah dan meminta izin pada ayah untuk mengambilmu darinya.Papa akan sangat berhati-hati memberikan izin..Kerana Ayah tahu.....Bahwa lelaki itulah yang akan menggantikan posisinya nanti.

Dan akhirnya....

Saat ayah melihatmu duduk di kerusi pelaminan bersama seseorang Lelaki yang di anggapnya mampu menggantikannya, Ayah pun tersenyum bahagia..Apakah kamu mengetahui, di hari yang bahagia itu ayah pergi kebelakang pentas pelaminan sebentar, dan menangis? Ayah menangis karena ayah sangat berbahagia, kemudian ayah berdoa....Dalam lirih doanya kepada Tuhan, Ayah berkata: "Ya Allah tugasku telah selesai dengan baik....Puteri kecilku yang lucu dan kucintai telah menjadi wanita solehah yang cantik....Bahagiakanlah dia bersama suaminya...rahmatilah kehidupan mereka Ya Allah"

Setelah itu Ayah hanya mampu menunggu kedatanganmu bersama cucu-cucunya yang sesekali datang untuk menjenguk...Dengan rambut yang telah dan semakin memutih....Dan badan serta lengan yang tak lagi kuat untuk menjagamu dari bahaya....Ayah telah menyelesaikan tugasnya....Papa, Ayah, Bapak, atau Abah kita...Adalah sosok yang harus selalu terlihat kuat...Bahkan ketika dia tidak kuat untuk tidak menangis...Dia harus terlihat tegas bahkan saat dia ingin memanjakanmu.Dan dia adalah yang orang pertama yang selalu yakin bahwa "KAMU MAMPU" dalam segala hal..

Ana mendapatkan notes ini dari seorang sahabat, dan mungkin ada baiknya jika ana berkongsinya kepada sahabat-sahabat ana yang lain.Yup, banyak hal yang mungkin tidak bisa dikatakan Ayah / Bapak / Papi kita...tapi setidaknya kini kita mengerti apa yang tersembunyi dibalik hatinya.

wallahu a'alam.

Orang cakap bulan ramadhan ni elok kita eratkan silaturrahim. Kemana perginya tawa riang suka duka gelak terkekeh-kekeh perseKUTUan?

Di kesempatan ini rasanya tak terlambat lagi saya mengucapkan selamat menyambut bulan ramadhan selamat berpuasa selamat bertarawikh selamat bersahur selamat ganti puasa selamat makan. Saya memang suka merepek.

Jadi apa kata you all post kan update bagi menghidupkan blog ini.  Apa salahnya kan?

hanis,payad,halim,najib,ramzi. Mesra sekali mereka.kan? Anda bagaimana?

EPPI HOLIDAY to dak2 md usu...
kte da berjaya habiz kan 1 tahun pengajian kt medan..
weeee...\(^_^)/
enjoy ur holiday~
take care olwez..

btw, ad plan nk g GENTING diz holiday..
kowng on x??
tarikh not sure yet...
kowg leh suggest nk g bile....
nti msj2 la kt mesia...
if kowg nk join g genting nih...gtau la eh...
take care sume~~

HAPPY HOLIDAY~!!!

semoga Allah sentiasa mengiringi perjalanan korang...
buat yang terbaik
supaya dapat kita menyambung impian bersama-sama
Ganbatte ne minna-san
aishiteru..

Hi kome! Sehat?

Teman tadi ade le maen-maen google earth kejap, ate bosan sangat sebab udah letih study 25 jam sehari. Teman search kawasan perumahan teman, kat  perak tuh. Memang terase rindu disitu. Layan perasaan. Pastu, teman search mane-mane yang teman suke, mane-mane? kome nak sibuk buat ape. Last sekali, terdetik dalam hati, Bandar Putra Bertam. Cepat2 teman search lokasi. Google earth bgtau teman, lokasi ni memang takde dalam map deme. Teman buang le Bandar , ganti dengan Taman Putra Bertam aje. Baru jumpe.. kome tengok, Google jujur ikhlas, deme tak suke nipu bohong, udah tak bandar, mane le nak jumpe ye tak? Hihi


(Ate kalo gambor ni kome rase kecik, klik le bagi besor sikit..takkan le bende ni nak teman ajor juge)


Haaa..ni teman nak cite sikitlah gambar ini punye demografi. Dari ketinggian beberape kaki nie, kome boleh nengok sendiri. Kawasan kite memang bertemakan malar hijau, pokok kelape sawit tumbuh meliar disane-sini. Baguslah tuh kan.. Oksigen banyak sikit. Teman ni macam heran, sejak bile ade jalan seksyen2 nih? Dulu teman dgn kawan-kawan lain selalu pergi tengok bola malam-malam kat area2 situ2, ape name kedai entah teman pun udah lupe, baris kedai Nasi Ayam Periuk Besar tuh. Tak penah pun jumpe signboard name jalan seksyen macam-macam.

Kalo kome masuk sikit area putra villa, hah! Itulah surge ku rumah ku. Aiseh..rindu bukan maen lah pulak teman nih. Kome tengok kat jalan sebelah blok E, ala yang dulu blok tuh penuh dgn anak jantan tak bermoral tinggal, tak semue lah ( termasuk teman sekali), patutlah banyak sangat jin. Kome tengok betul2, fokus! Haaa kome nampak tak nadzriah & the gang maen street soccer. Amboi.. seronok betul kan! Maen hati-hati okay, jalan tuh memang keras sikit, udah banyak yang terkorban. Tak percaye tanyelah sape2 yang nyaris2 nak masuk longkang. Ate, da die semangat benor lompat2 nak tanduk bola.. Hambeek kau masuk longkang terus. Padan muke. Hihi

Pastu kome tengok kiri sikit.. kome nampak yang kaler2 biru petak tuh? Itulah port yang teman paling suke! Kalu petang2 tak maen, adalah sorong kawan teman nie, duduk atas balkoni tengok hot hot chicks mandi, tengok sampai berdarah hidung dibuatnye. Tak percaye tanye firdaus tempang, kalo bab2 nie die memang laju aje, teman? teman tumpang sekaki je la. Kalu mawi lak, die nak nengok Eime She mandi aje, kalau xde Eime She, takdenyer die nak nengok same. Demand bebenor.

Okay, kite kuar pv pulak, ade surau kan? Ala yang depan tuh ade jual kopok lekor dgn pisang goreng. El dgn kawan2 die selalu beli kat situ. Kome nak tau? Mak cik kopok lekor tu panggil nama teman Farid Kamil, sebab Farid Kamil muke same macam teman. Aishh.. teman cool aje. Bangge pun ade. Hmm agaknyer bile la lagi nak solat berjemaah, bace al-quran, ikut tazkirah kat surau tu macam dulu-dulu. Same-same dengan Ihsan geylong, Ustaz puake, Papa. Rindu sangat. Kome nak tau, ade kawan teman nie, bile ade majlis makan2 kat surau tuh, baru sibuk nak datang, itupun makan dan terus blah, teman geram betul. Sape entah, teman lupe2 sikit. Udah-udah la tu yobb! Bila nak taubat nyer? Tak sopan langsung ye tak?

Teman udah penat. Ate, kalo nak terang satu2, matile teman. Ape2 pun teman balik bulan june nih, bole le lepas2 rindu sikit. Tunggu teman la yer!


p.s : Kalau kat awek sendiri, teman kene le lepas rindu banyak2. Ahakz!


Buat budak2 di perantauan yang rindukan kekasih, ataupun budak2 di tanah air yang rindukan kekasih, gua persembahkan lagu nie. Saje mengubat rindu dan lara.




Kepada payard dan lain-lain, gua da tekad nak tukar lagu tema cinta gua. Lagu nie menggantikan lagu See u di ipt. Lagu nie kalau bagi dato z nyanyi, memang naik syeikh dia.

Shit, apesal asal gua tengok penyanyi video klip dangdut je, gua rindu boyak?


When I began your class I think I knew
The kind of challenges you'd make me face.
You gave me motivation to pursue
The best, and to reject the commonplace.


Your thinking really opened up my mind.
With wisdom, style and grace, you made me see,
That what I'd choose to seek, I'd surely find;
You shook me out of my complacency.


I thank you now for everything you've done;
What you have taught me I will not outgrow.
Your kind attention touched my mind and heart;
In many ways that you will never know.


I will remember you my whole life through;
I wish that all my teachers were like you.


By Joanna Fuchs

HAPPY TEACHERS DAY TO ALL...




beliau kacak, hensem dan segala-galanya. who's that pokemon!



p.s: i suda kehabisan idea, budak indon sekarang semua tengah busy nak exam. Apa kata, u all yang cuti-cuti malaysia kat rumah tuh, kalau takda apa nak buat lagi, sumbanglah sedikit masa di sini. Kalau nak maen who's that pokemon aja tiap minggu, naek bosan juga. ye tak?




Jawapan episod-5 yang lepas: adel si ieyla punya hidung.
Tahniah kepada yang betul! :-)









p/s: Maaf, ini tiada kaitan dengan game Who's that pokemon. 


  1. berusaha menyediakan diri sebagai produk solehah yang diidam-idamkan lelaki soleh
  2. berusaha mengawal diri semasa berurusan dengan lelaki ajnabi, jgn gedik, mudah menyerah dan mudah melayan kerana perempuan tidak berakhlak hanya akan menarik lelaki yang tidak berakhlak
  3. berkawan dengan rakan-rakan sejantina yang solehah. insyaalah, mungkin jodoh anda di kalangan saudara mereka yang soleh
  4. jika anda terpikat kepada agama, dan akhlak seseorang lelaki dan anda ingin memulakan, pilihlah cara melalui orang tengahyang soleh. Jangan meghantar hasrat terus kepadanyakerana ia boleh menjatuhkan martabat dan kemuliaan 'malu' anda di matanya
  5. minta ibu bapa, abang atau saudara-mara mencarikan untuk anda
  6. Jika anda dirisik secara langsung oleh seorang lelaki dan anda memang menyenangi agama dan dan akhlaknya, serta beryakinan dia boleh berubah dengan lebih baik, mintalah dia merisik dengan cara yang lebih mulia iaitu dengan melibatkan ibu bapa atau orang tengah

Dipetik daripada "Denyut Kasih Medik" karya Dr. Farhan Hadi

Assalamualaikum

Apa kabar semua? Saya tahu anda semua rindu kat saya lagi2 si nadia amalina dan ajis. Ok2, kita terus ke topik utama. Sekarang ini antara kabar2 yang membimbangkan pelajar2 pre med adalah kabar dari budak gemok kulit hitam yang sekarang sedang menuntut ilmu di medan.

Apa kabarnya?

Semalam halim ym aku cakap boyak gemuk nak beli motor. Beberapa hari sebelum tu pun aku menerima berita2 angin yang hampir sama dari banyak sumber. Aku bukan tak merestui niat dia itu, tapi aku tak nak pisang berbuah dua kali. Apa lu tak ingat ke boyak lagi sikit lagi malaikat maut nak jemput lu masa dekat bertam dulu. Aku dengar pun cakap2 saksi yang lu jatuh menghala ke kiri. Selalu orang yang berat bahu kiri ini apa? haaaa, tu kena tanya ustaz puaka, tanya hanis nordin pun boleh jugak sebab dia tu aku dengar selalu pergi surau. Pergi surau kalau ada makan free je la.

So, sekarang tak payah nak formsping2 gua tanya adakah niat boyak tu perlu diteruskan. Secara peribadi, gua tak merestui niat boyak seperti mak bapak boyak tak merestui dia berkawan dengan budak2 akhlak tinggi macam aku, aku rasa budak2 lain pun sama. Jadi boyak, dengarlah nasihat dari rakan2 mu yang bijak bestari ni. Lagi satu, aku dengar orang medan bawak kereta suka langgar binatang. Tak takut ke boyak?


'Gambr boyak masa muda2' - ihsan ehsan gelong

Eh, gua baru perasan. Nama gua dikaitkan sama saiful bahari dekat bahagian bawah sekali blog ni. Cilake payard


                                                                    (klik gambar untuk paparan lebih besar)


I bukan nak sebarkan fitnah merata-rata, benda yang baek kenalah story-story kat semua orang, ye tak? You all semua doakan yang terbaek untuk kawan kita, Abang Ramzi. I teringat cerita dulu-dulu, Abang Ramzi pernah tumbuk locker gara-gara "my jahat-jahat baby.." Kan Abang Ramzi kan?? Kalau you all tak percaya, tanya sama Abang Saiful Aizat. hehe. Takpa, itu cerita lama. Bak kata Abang-abang kumpulan penyanyi Flybaits, Kenangan Dulu.

Mungkin selepas ini dia tukar status relationship kat facebook dari 'duda' kepada 'berkahwin'. Kita sama-sama tunggu..  hehe.

*Oh, ya. Hehe Halim itu bukan lelaki,janda mahupun Halim Nasri, dia seorang gadis..


Sekadar mahu memetik sarikata lagu Justin Bieber- Baby

Baby, baby, baby.. Ooooooohh

notabawah: Selamat bercuti kepada semua pelajar perubatan MD UKM-ACMS, enjoi habis-habisan okayy. Lagi satu, jangan noty-noty sangat kat rumah tau..jaga diri baek-baek. xoxo!






Beberapa hari lepas, beliau baru sahaja masuk ke alam tua, sudah berumur 2o tahun. tahniah! sudah tua. I tak nak cakap lebih-lebih nanti dia punya panglima Cheng Ho marah. kih kih kih. Who's That Pokemon!



Jawapan episod- 4 yang lepas: Naddyamal punya mulut.
Tahniah kepada yang betul! :-)


*semalam dengar cerita, ramai sudah gadis-gadis kat penang tuh rambang mata bila tengok Dr. Sheikh Muszaphar, err you lah! i benci betul sama esteronut*






Kini, kolej kita semakin mengorak langkah kehadapan dan mengorek duit dengan berani tanpa toleh-toleh kebelakang lagi. Duit di depan, depa punya laju memang lain macam, sebab tuh depa sikit pun tak toleh-toleh dah. Ok, lupakan itu semua, tak dapat nak buat apa lagi. Yang lain, hidup mesti diteruskan dengan gembira.

Aku dengar ura-ura ada majlis keramaian tak lama lagi kat penang. Iya kah? Amboi-amboi.. tu diaa, enjoi bukan kemain lagi depa. Karnival Aspirasi. Ffffuuuuu.. bunyi dah nak macam bunyi rancangan Bersama-mu.
Aku kompem mesti meriah gila, habis satu penduduk kepala batas datang memeriahkan mungkin, manalah tahu bukan? Tiket-tiket pun depa jual murah, ajak satu keluarga pun takpa kot.

Kau tengok kat flyerz Karnival Ass.. aaa ape tuh?  Asprasi. Ya, Karnival Aspirasi. Velvet AF4 datang beb! haaa.. ini kerja budak-budak sabahan la nie, depa pergi angkut artis dari sabah naik belon. Ini mesti depa nak ronggeng tak ingat dunia. Susah nak dapat peluang macam nie. Apahal tak jemput Mawi World? Ohhh.. aku tahu, ini mesti pasai kes dendam tak puas hati dengan budak-budak Johor la nie, apa la nak jadi. Tak habis-habis..haishh

Lagi satu, ini berita baek bagi budak-budak pencinta musik indie di sekitar wilayah utara. Korang boleh saksikan persembahan istimewa LIVE Abg Rich dari band Estranged, dan err pernah dia masuk AF juga. Damn. Lagu apa dia nak main aku pun tak tahu, mungkin bernyanyi secara aja solo agaknya. Dan perhatian kepada budak-budak indie diluar sana, kau orang boleh turut serta berjoget, kau buat macam kat gig, kalau Abg Rich nyanyi lagu lagu cintan slow pun, kau orang layankan aja. Jangan lupa pakai seluar ketat, kasut converse, baju yang design-design indie ataupu baju yang ada tulis-tulis macam; AKUJIWAKOSONG, KAUINGATKAUKACAK?PERGIMAMPOS, SAYASAYANGMAKSAYA. Pergh!! Ini kalau ada ramzi kat sana, dah lama dia get ready dengan baju Bunkface dia tuh. Kan ramzi kan? Ahakz.

Dr. Sheikh Muszaphar pun datang! Tetamu istimewa. Uuiisshh... nak tayang dia punya baju angkasawan yang mergerlip-ngerlip la tuh. Seperti program yang lain dimana-mana, mungkin dia datang nak ceritakan pengalaman semasa dia terbang ke angkasa lepas sana, nampak bintang berkelipan, terapung-apung tanpa graviti. Ini chance untuk korang berangan.  Oh ya, di akhir persembahan nanti selepas Velvet dan Abg Rich beraksi, beliau mungkin juga turut serta dalam memeriahkan karnival ini. Ber-shuffle atas pentas dengan memakai baju angkasawan. Baekkk punya.

Semoga kau orang semua bersuka-ria dalam majlis keramaian Karnival Aspirasi ini. Jangan lupa kirim salam kat Abg Rich naa.. Ikut hati, nak je suruh dia nyanyi lagu satu. 1,2,3 Aurora.. Aurora.



Kawan-kawan MD UKM semua, amacam cafe kat waziria tuh? sudah siap bikin?

syurga?

aha,mesti sume teruje nk masuk surge kan?
tp cukup da ke amalan kite?
huhu, tp besyukur kerane dilahirkan sebagai umat Islam.
kerane even wut hapen, kite tetap akan ditempatkan di syurga
insyaallah.

cume bezenye,
semakin beriman semakin cepat masuk syurga,
semakin lemah imannye, semakin lambat,
haa.. ni da mcm hipotesis utuk syurga,.
hehe,
dan bg mereka yg dimasukan ke dlm nerake dulu,
pastinye akn ade surge utk mereke,
cumenye di dahi nnt ade bertande penghuni surge,
subhanallah.

terase kerdil sgt bile bebicare tntg surge ni,
yelah, aku sendiri mmg xde bau utk masuk surge,

ya allah,
sesungguhnye aku tkt akan nerake mu,
ttp aku x mampu utk ke surge mu,
berikanlah aku secebis kasih mu.

di surge nnt ade 4 sungai,
sungai madu,
sungai air tawar,
sungai arak,
dan sungai susu..

sesungguhnye perasenye kite xkan pernah dpt di dunie.
jike di dunie kite membanggekan fastfood yg sedap2..
di surge, lebih dr itu yang kite akn dpt,
ya allah..
betape hebat kurniaan allah pde kite,
tepulang la pade kite nk ke x nak.

jike di dunie kite mengangungkn artis2 yg suarenye merdu,
di surge nnt, subhanallah.
kite ade hurul-ain yang akan bertahmid dan bezikir utk kite,

skrg kite ade drum..drumer..
guitar..guitarist..
bass..bassist..
di sane?
pokok2 yg akan mengeluarkan bunyi2 yg merdu..
dr mane dtgnye?

subhanallah, semuanye dr Allah swt..

kepada kaum hawa,,
one day, if jadi isteri..
jgn sakiti suami kamu..
kerne Allah akan mrh kalian..
dan pasti di syurga nnt suami kamu akan kawin dgn bidadari yg telah allah swt ciptekan di dlm surge..
dan kamu di mane? [ meti korg tau kan? ]

dan kaum adam,
kasihanilah hawa, bimbinglah mereke ke sidratul muntaha..
dimane tmpt utk berehat..berhampiran dgn syurga firdaus..
dkt dgn pintu allah swt,,
insyaallah,
di syurga nnt,
2x sehari kite dpt jumpe ngan Allah swt,
dan Allah swt akan memperdengarkan bacaan kalam allah itu sendiri pade kite..
ya Allah,
indah sungguh anugerah yang kalian akan dpt..

sesungguhnye, jike ingin bebicare tntg syurga,
xkan pernah habis!
yg diceritekan pd kite hanyalah secebis,
selebihnye..
same2 kite rasai kelak..
amin..

kalau nk, same2 lah kite beribadat kepadanye..
sandarkan hidup kite pada islam yg adil..
kerne sesungguhnye islam itu syumul.

thats ol, sesungguhnye buruk dtg dr sy sendri..
dan yg baik dr Allah swt..
maafkan sy andai tekasar bahase..
cuma untuk berkongsi bersama sama~

^_^

Malam itu saya benar-benar sibuk. Selepas solat Isyak dan menikmati hidangan, saya terus ke meja tulis, mahu menyiapkan kertas kerja yang akan saya bentangkan pada mesyuarat tiga hari akan datang.
Baru nak mula, anak tunggal saya Serena 6, tiba-tiba datang menghampiri. Dan membawa sebuah buku. Saya kerling nampak dia tersengih-sengih manja. Begitulah dia, kalau ada sesuatu yang dimahukannya, dia akan bersikap terlalu manja.
“Papa? bacakan buku cerita ni. Bagus tau! cerita pari-pari, Ina nak dengar,” kata Serena menghulurkan buku bergambar itu pada saya.
“Buku baru ya?” saya bertanya berbasa basi tanpa menoleh, sekadar melayan. Serena mengangguk lantas memberitahu buku itu dibelinya pagi tadi.
“Papa sibuk, lain kali boleh tak?” saya memujuk. Serena memuncung, memperjelaskan rasa kecewanya, tapi saya benar-benar sibuk. “Bolehlah Papa?..sekejap saja. Ceritanya sedap?.” Rengek Serena enggan mengalah.
“Kan papa kata sibuk! Suruh mama baca?..” “Mama basuh pinggan. Alaaa? bacalah, papa!” Serena merengek sambil menghentak-hentak kakinya ke lantai. Nyata dia tidak mahu mengalah.
“BUDAK INI?..!!!” Tak reti bahasa ke. Pergi sana!!!!” saya jerkah permata hati saya itu. Serena panik. Dia terperanjat sungguh kerana tidak menyangka saya bertindak sejauh itu.
Nampak jelas matanya sedikit berkaca, lalu dia beredar sayu. Dalam nada sebak, dengan muka yang sebek, Serena beredar sambil menoleh ke arah saya. Dalam suara tersekat-sekat dia bersuara, “Nanti papa bacakan kuat-kuat cerita ini kat Ina, ya papa!”
Saya hanya memandang tajam ke arahnya. Sebaik tiba di pintu bilik dia menjeling saya, kali ini saya mengangguk. Masa terus berlalu,seminggu, dua minggu namun kesibukan saya semakin bertambah. Setiap kali pulang, Serena tidak merengek minta dibaca cerita pari-pari itu, namun tangannya tak lepas memegang buku itu. Mungkin juga dia faham saya terlalu sibuk.
Pada minggu berikutnya sedang saya, isteri dan Serena menikmati sarapan bersama, saya perhatikan buku itu masih dipegangnya. “Mama dah baca, seronok papa,” kata Serena.
Saya mengangguk sambil tersenyum. “Bila papa nak bacakan?” tiba-tiba Serena bertanya.
“Mama dah bacakan, okeylah tu!” Nampak wajahnya terkuncam. Saya terus menyuap makanan. “Mama baca perlahan. Nanti papa bacakan kuat-kuat ya! katanya. Saya mengangguk.
Selesai makan saya mencapai akhbar. Lembar demi lembar saya tatapi. Tidak terfikir untuk menunaikan impian Serena. Tiba-tiba terdengar bunyi suatu dentuman yang cukup kuat di luar. Konsentrasi saya cuma terganggu seketika, sebelum kembali memusatkan perhatian ke dada akhbar.
Tiba-tiba pintu pagar rumah digegar, saya segera menjenguk. Jiran-jiran mengatakan Serena dilanggar kereta. Saya panik, sempat berfikir, bila pulak dia keluar? Tadi ada kat dapur. Saya memekik memanggil isteri sebelum meluru ke lokasi kemalangan.
Sungguh kabar itu benar, Serena terkulai diribaan seorang jiran yang sedang memberi bantuan.
Saya terus pangku anak saya, masuk ke kereta jiran yang sedia memecut ke hospital. Darah membasahi pakaian Serena. Nafasnya sesak. Isteri meraung sekuat hatinya.
“Ina?! Ina?..! Inaaaaaaa!!!” saya memanggil-manggil perlahan namanya dipangkal telinga Serena yang berada dalam pangkuan. Tatkala itu nafasnya tersekat-sekat.
“Papa? mama..Ina takut. Ina sayang papa, ina sayang mama, Ina tak nak mati!” bersuara Serena antara dengar dan tidak sambil membuka matanya yang dipenuhi darah, saya kesat darah itu dengan tisu.
Namun sekadar cuma. Darah kembali memenuhi wajahnya. Tangisan kuat isteri saya membuatkan jiran yang memandu terus memecut.
Di hospital, Serena di tempatkan di bilik ICU ekoran keparahan kecederaannya. Masuk hari kedua, keadaan Serena tak berubah. Dia masih tidak sedarkan diri dan terpaksa bernafas menggunakan respirator.
Itulah saatnya saya merasa cukup bersalah. Lalu petang itu, saya bacakan cerita pari-pari dalam suara yang kuat tetapi tersekat-sekat di sisi katil Serena. Semakin kuat saya membaca, semakin merumbai air mata. Kekesalan berlabuh, tapi segalanya telah musnah.
Mungkin Serena tidak dapat mendengar jalan cerita yang sangat diminatinya itu. Keesokan harinya, saya bacakan sekali lagi, masih dalam nada suara yang kuat. Kemudian setiap hari saya bacakan cerita itu ditelinga Serena, sementara isteri saya tak henti-henti menangis. Dia mungkin terlalu marah dan kesal dengan tindakan saya terhadap Serena sejak seminggu yang lalu.
Masuk hari ketujuh, sebaik saya mula membaca, Serena tiba-tiba membuka matanya perlahan-lahan. Saya nampak terlalu sukar untuk dia melakukan. Bacaan saya terhenti, Air mata merembes dan saya usap-usap kepalanya.
Beberapa ketika kemudian, Serena memejamkan semula matanya, pejam untuk selama-lamanya. Saya seperti terdengar suara Serena mengucapkan terima kasih kerana membacakan cerita itu padanya.
“Papa?? nanti bacakan cerita ini kuat-kuat pada Ina ya?” kata-kata Serena masih terngiang-ngiang di telinga saya sehingga ke hari ini, walau setahun berlalu.
Hingga kini saya tertanya-tanya, apakah sedikit perhatian yang diperlukan oleh seorang anak terlalu mahal untuk diberikan oleh seorang lelaki yang bergelar ayah? Saya tidak dapat menjawap, selain air mata yang tumpah.

mimi: ble lapar, saya cari nadia

faris: ble lapar sy pon cari nadia
nadia: ble sy lapar, saya cari kwan2 sy ajak makan

kenapa mimi dan faris cari nadia?
sebab nadia ada kereta
nadia bwk kete yang bwak kami pegi kdai mkan
kat kdai mkn ad mknn..
kat situla kmi jmp jln pnylsaian..
ksmpulannya..tq kete nadia!!(bkn nadia...)

nukilan: kawan nadia yg tumpang keta nadia pegi makan

1.be creatve not compttve
2. alwayz b kind
3. alwayz b full of luv 4 everyone..
4. alwayz look 4 da beauty in everyone n every situation
5. alwayz get better than yesterday
6. alwayz have abundance mentality n generous
7. alwayz b receptive 2 all human being

ni saja nk share...so dat dri tu lg dkat ngn Allah...slamat mencuba~~! ^^

eh..korang2~!!jap2..ad lg ni...

magic 3~~
1. think good thoughts..
2. speak kind words..
3. take gud action..

n lastly...4gve everyone b4 u go to sleep...manela tau..termati dalam tdo ke...xke ssh??
slamat beramal~

pnctus idea:nadia
penaip:faris

Assalamualaikum, wazzup2

Apa khabar semua? Kali ini saya datang membawa berita baru dari jakarta. Beberapa hari lepas, selepas penat menaiki buway dari jalan s. parman ke pramuka, menempuhi macet, kepanasan melampau jakarta dan juga diselangi dengan usha cewek-cewek mantap main blackberry dalam bas, munzir telah pun mengambil keputusan untuk membeli burung hantu bulu gebu di pasar pramuka.

 Gambar di atas merupakan gambar burung hantu munzir, bukan burung munzir bulu gebu, burung hantu bulu gebu munzir!! Jadi, apa signifikannya aku memberitahu berita ini? Mengikut data dan statistik, ini menunjukkan munzir merupakan orang kedua yang membela binatang eksotik selain siput. Apa yang siput bela? Susah nak cakap, tapi mengikut kata ramai orang, dia bela orang hutan gemuk. Tapi hanis cakap yang dia bela tu lembu gemuk. Aku pun tak tahu. Tapi sekarang, siput dah lepas binatang tu kasi berdikari sikit. Selepas ini, sapa2 yang ada hobi pelik2 lagi, sila khabarkan di sini.

Oh ya, chelsea dah kembali ke puncak klasemen, kayak ayat puteri viola, ala pembaca berita tvone yang sweet2 tu. Jadi, kepada fan man u, arsenal dan liv......oh silap, man u, arsenal dan tottenham, berjaga-jaga lah kamu dan mainlah sungguh-sungguh untuk kejar raja klasemen ini.


P/S : dengar kata, khai penyokong chelsea, ada betul ka??

kenape skrg...
byk betul group2 kt FB
yg sgt membenci Malaysia???
truk sgt ke kte??

bkn diorg tu pun truk lg ke???
mcm la bgus sgt...
penyangak...penyamun...perompak...pembunuh...
ape lg??
bwk lari ank dara org...=__="

antara group2 yg ade :
We Hate M'sia
Ganyang M'sia
Fuck M'sia
zzzzzz byk lg kot...
huhuhuhu

klau ade msalah...
negara kte gak yg tlg...
m'sia patut ban je diorg tu sume
x yh tlg langsung
br pdn muke..

ade gak group
We Hate Indonesia
grp ni bagus...sbb org2 diorg gak yg buat
utk org2 dia yg x sedar diri
yg diri diorg tu lg truk dr kite...

cmne korg kt indon tu ek??
semoga tabah!!! buat peduli aje klau ade yg racist sgt..
haihhhh
dunia2...
x nk aman ke??

sry ar...emo sket...zzzzzzzzz

*aku bkn org indon ok!! jawa n indon lain!! XD

tmbhn utk post kt bwh ni... ade org ckp.. klo sentuh berlapik pon.. tp klo niat sebenar tu sbnrnya mmg nk sentuh2... ia tetap dikira haram!!~ huhuhu wallahualam... renung2kan!~







apa kau ingat kau kacak???



Sudah bersedia?


Beliau seorang gadis yang comel kiut miut dan lotey. Kadang-kadang dia agak funny juga.. hehe. lucu sangat tau. Tapi bila dia serius, memang serius gila. Tapi bila dia manja, alahai manjanya..geram je i tengok. Err okay i tak nak lebey-lebey, nanti bini i mara pula. Siapakah ini? Who's that Pokemon!



Jawapan episod- 2 yang lepas: Siti Aisyah Umairah punya hidung.
Tahniah kepada yang betul! :)

Apa kau ingat kau kecil??

" Sebenarnya aku pun tak faham apa yang mereka kat sana tu cuba buat, saya betul-betul bengang bila benda macam ini terjadi. Ini semua mencalarkan maruah kami yang tinggal di pekan Hollywood. Fack! " - James, penduduk pekan Hollywood.


" Dulu kalau tak, ikut kepala gua, nak je buang daerah Pontian tuh dari peta Johor.. Gua dah cakap kat kabinet Malaysia suruh buang je dari dulu. Tapi PM masa tuh, Pak Lah tak bagi.. dia slow talk dengan gua, nanti kalau hapuskan daerah Pontian. Rakyat kita nak makan nenas dari mana? Itu yang buat gua pening tuh.." -  Datuk Seri Abdul Ghani Othman, MB Johor.


" Kalu ikut hati kami, kami nak pindah je dari Pontian nie, duk kat Penang ka, kat Jitra ka, kat mana-mana lah tak pa, itu kami tak kesah sangat. Kami malu sangat bila benda camni jadi. Mana kami semua nak letak muka? " - Penjaja kecil sekitar pontian.


" Saya ada ajukan pertanyaan kepada kerajaan negeri Johor dan menjelaskan bahawa, mereka tak perlu bersusah payah mempopularkan daerah pontian di mata dunia. Memang dari dulu pun, tak ramai pelancong yang ke situ, saya cakap jujur dan berdasarkan fakta, bukan omong-omong kosong " - YB Dato' Ng Yen Yen, Menteri Pelancongan Malaysia.


" Ooh.. berkenaan masalah ni, memang telah memalukan negara. Saya tak tipu. Apa-apa pun.. 1 Malaysia!! " - Datuk Najib Tun Razak. PM Malaysia.


" Mai sini..aku nak habaq kat ang, aku pun dah tak tauuuu nak cakap apa lagi, memang pelaq gila kalau dok wat lagu tuh, wat malu sungguh.. la niii, aku nak pesan sikit kat orang pontian sana, pungkuq hang la weyh!! I Love Saiful Bahari. Peace. " - Anwar Ibrahim.


" Dah lama i tengok.. orang pontian nie memang suka cari masalah, buat malu Malaysia aja. Tak sedar asal usul negeri sendiri. Sekarang tengoklah, sudah dipengaruhi cara pemikiran orang barat. Stress betul." - Ikmal Fayadh, anak jati negeri Perak.




Siapa tak bengang??


Mak aku pernah cakap kat budak ni

"cantik la gigi kawan hang ni, putih. Suka Mak tengok."

Aku ingat dia dah kasi rasuah sama Mak aku untuk menjatuhkan aku.

Hari itu masa pakai seluar mahu pergi seben eleben, gua seluk seluar tengok2 ade satu gulung filem. Gua dah mencarut dalam hati, patut la selama itu aku cari filem yang satu itu tak jumpa2. Tanpa berlengah-lengah, gua terus pecut pegi kedai wong suruh cuci.

Hasilnya :


Ini gambar diambil ketika taklimat di medan mara. Masa ini budak2 nak pergi usu tengah excited macam celaka sebab diorang diberitahu akan dapat nasi lemak pak..apa entah secara free masa on da way pergi medan nanti. Kecoh lebih. Minta maaf la gambar rosak, filem tercuci dengan kuat harimau sekali dengan boxer dengan jeans. Tapi gua rasa sebab utama gambar rosak sebab budak gemuk paling kanan tu. Budak tu kalau masuk gambar memang buruk gambar, tak kira sehensem mana pun pengambil gambar dia. Itu lagi nak merokok, pastu kena marah dengan bapak, merajuk tak nak kawan.

Budak paling kiri, walaupun gua tengok dia macam takda wawasan, tapi gambar ni membuktikan cita-cita dia tinggi. Belum jadi doktor dah pakai topeng surgeon, apa cerita?? Sapa-sapa dah besar nanti nak hantar anak sunat, bagi mamat ni hendel. Gua yakin dia doktor terhebat yang lahir dari pontian. Budak tengah gua tak nak komen lebih2, nanti epal dia marah.

Tapi style gak gambar macam ni, retro pulak gua rasa.

Gambar-gambar budak lain menanti... jangan risau





Dulu, mawi ada cerita kat aku yang dia suka sangat lagu ni, dia cakap ada satu malam tu, dia ulang-ulang dengar lagu ni nak dekat 10-15 kali macam tu. Dengan bersungguh-sungguh dia ceritakan, aku iyakan aja. Aku sekadar memetik apa yang dia katakan dulu;


" kalau lu nak tau, gua rasa inilah lagu tema cinta gua.. cinta sejati dan hakiki. Gua memang syahdu betul dengar lagu nie. Dan gua rasa, gua memang dilahirkan dengan jiwa cinta. Ohh see you di IPT.. Memang layan lah lagu nie gua cakap sama lu! "


Eh, sekejap. Aku rasa kena tukar la tajuk lagu ni bagi sesuai sikit. aaaa See You Di Indonesia. yeah! NICE. Video ini disertakan dengan lirik sekali. Kalian boleh menghayati sama-sama. Enjoi!


Muat turun nada lagu ini. Gratis loe.

Pada suatu pagi di satu sekolah menengah, ada seorang pelajar bertanya pada seorang guru yang sedang mengajar. Ketika itu, guru tersebut sedang menyentuh mengenai kasih dan sayang secara am. Dialog di antara pelajar dan guru tersebut berbunyi begini :


Pelajar : Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang paling kita sayang?. Macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan?


Cikgu : Oh, awak nak tahu ke?.Emmm...baiklah, sekarang kamu buat apa yang saya suruh. Ikut je ye...mungkin kamu akan dapat apa jawapannya.


Pelajar : Baiklah...apa yang saya harus buat?


Cikgu : Kamu pergi ke padang sekolah yang berada di luar kelas sekarang juga. Kamu berjalan di atas rumput di situ dan sambil memandang rumput di depan kamu, pilih mana yang PALING cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali. Dan kamu petiklah rumput yang PALING cantik yang berada di depan kamu tersebut dan selepas itu bawa balik ke kelas.


Pelajar : Ok. Saya pergi sekarang dan buat apa yang cikgu suruh.


Apabila pelajar tersebut balik semula ke kelas, tiada pun rumput yang berada di tangannya. Maka cikgu pun bertanya kepada pelajar tersebut.


Cikgu : Mana rumput yang cikgu suruh petik?


Pelajar : Oh, tadi saya berjalan di atas rumput dan sambil memandang rumput yang berada di situ, saya carilah rumput yang paling cantik. Memang ada banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang, saya tak jumpa pun yang paling cantik. Mungkin ada di antara yang di belakang saya sebelum itu tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah rumput yang saya boleh petik.


Cikgu : Ya, itulah jawapannya. Maknanya, apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita hendak mencari lagi yang lebih baik daripada itu. Kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaik-baiknya. Janganlah kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku. Dan semoga yang berlalu tidak lagi berulang. Jika kita berselisih faham dengan orang yang kita sayang itu, kita boleh perbetulkan keadaan dan cuba teruskan perhubungan tersebut walaupun banyak perkara yang menggugat perhubungan tersebut. Dan ingatlah orang yang kita sayang itulah kita jumpa paling cantik dan paling baik pada MULAnya walaupun nak ikutkan banyak lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi. KECUALILAH jika perhubungan tersebut tak boleh diselamatkan lagi, maka barulah kita mulakan sekali lagi. Maka sayangilah orang yang berada di depan kita dengan tulus dan ikhlas.




p/s : aku masukkan cerita ini ats desakan admin blog...hehe..
harap dijadikan teladan bersama....

Hai semua! cik kiah datang lagi..hehe. Rasa cam dah lama sangat tak post apa-apa. Bosan lak..
Lagipun cik kiah tengok blog ni makin sunyi, cam takde orang jew~

Kali nie, cik kiah tak nak cakap apa2 yang boleh menyakitkan hati sesiapa. cik kiah janji ok?
Just nak share dengan semua, lagi-lagi bdk usu sana, mesti tak tau apa2 kan.. Aritu ade ade rugby match, ACMS punya team! cik kiah proud! hehe.

Dulu cik kiah macam ingat team ni cam hangat-hangat tahi ayam jew.. tapi lama2 tengok team ACMS nie bukan tahi ayam sebarangan. Petang2 rajen turun trainin, setiap ari lak tuh, sudah la kena jalan jauh sket. Dyorang maen kt padang yang depan bengkel tu, ala yang depan rohana cafe tu.huhu

Tapi kan, bila da tengok dyorg lawan. Cik kiah rasa la kan, cik kiah lagi suka tengok orang maen rugby daripada tengok orang maen futsal, nak tahu sebab apa?

siyesly, cik kiah suka tengok sebab nampak macam best..huhu, yela kan, tengok lelaki maen camtu, nampak kasar, terjah orang, tackle orang, humban orang sana sini, barulah nampak macam keperkasaan sikit. itupun aritu tak dapat tengok live, tngok pic je. takde transport :( tapi takpela..hihi.

Daripada aritu yang gi perlis, tengok org maen futsal, macam entah apa2. Serabut jew cik kiah tengok. mungkin sebab orang yang maen memang tak reti maen, sampai x nampak dyorang sedang bermain futsal. hihi. cik kiah bukanlah nak kondem orang yang maen futsal aritu. Juz cakap je okay. Cik kiah ingat la, kalu orang tu memang power maen futsal, mybe lagi best kot. Takdelah nmpak macam bdk kecik maen futsal. hihi. hah, cik kiah nak tanya sket nie, cik kiah ada dengar senior2 usu cakap, korang yang kat usu tuh, batch kita lah, memang power maen futsal. tak lah power sangat, tapi bolehlah.ye ke korang?? cik kiah juz dengar sipi2 je.. sebab cik kiah dduk belakang senior2 tu aritu, mungkin cik kiah salah dengar ke apa. erm tak kesahlah.


Ok, cik kiah nak sambung balik pasal rugby, thanx kepada girls yang dtg support team ACES IN aritu, best ooooo! cik kiah tak tahan tengok sorang nie la, menjerit bukan maen. hihi. semangat la katakan. kira ok la tu kan?

cik kiah hope mungkin ada lagi match rugby lepas ni, sebab cik kiah best sangat nak tengok lagi. hihi. nak support team ACMS!

ucapan kepada team rugby kita, selamat berjaya pada masa akan datang, cik kiah akan sokong sentiasa. okay semua?

bye-bye.



lagi satu, cik kiah suka tengok orang maen rugby sebab dyorang pakai seluar short jew time maen,, sexy~ hihi. :P

Hari 1
Salam kepada semua bloggers..kali ni pait nk cerita ckit pengalamn pait n the gang umah + halpy(rakan indonesia)...mlm pertama,pait ngn si halpy ni main la bdminton ngn beberapa player sperti taufiq hidayat,simon santoso dan bbrpa pmain indon yg lain,,ketika itu klihatan reksy mainaky..ble die nmpak pait je die trus sorok mke die..ptotla skank msia asyik kalah ngn indon je...(just gurau2)..udah selesai maen tu...dah la penat2 cm nk balik trus bongkang tdo je,ade abg dede ni kawan si halpy...”yok P kita ke ring road.tgok balap.”dlm hati aq pn pelik ape la jadahnye balap...jam 3 pg dengan mengantoknya hanya tuhan yg tahu,berbekalkan sebuah baleno dan Nissan x-trail kami bergerak ke ring road..otw tu sempat lg nk test2 due kete ni,,tp dh tntu halpy ngn xtrail nya kalah.pait di sblahnye dah kcut prot dah..hahaha..kami melepak sbentar smbl mnghisap rokok...hahaha..asap berkepul2 kluar..tba2 terlibat sbuah Toyota yaris sedang tnjuk power kat depan ktowang...lantas Bang Dede dan Bang Wendy beraksi mnggunakan balenonya.kalah yaris tu..makan asap ja la.hahaha..jam 4 pg..dah bosan mnunggu..xde la plak kete nk balap ni..hahaha..hnya menghabiskan beberapa btang rokok dan melihat aksi rempit2 indon.(sumpah mat rempit msia lagi power..diowang x pndai nk willy cm rempit msia.)
ni lah mat rempit indon

Jam 5 pg pait smpai di kos halpy tnggu subuh n trust do..kol bpe bgun x paya ckp la kan..hahaha..

Hari 2

Hari ni halpy tnggal ngn kotowang.rmai bdk2 umah xde sbb diowang pergi mendaki gunung sibayak.kami je la yg trtinggal terkapai-kapai kat umah..mlm semakin bosan..nk tdo xbes plak..exam tinggal lg smnggu..adoi..setelah diskus2 di meja mkn selama dkat sejam kami mmutuskan utk main pool mlm ni atau lbey dkenali sbgai bilyard di cni...berbekal uang yg x brapa nk ada pait,halpy,bdk pontian,abg artis,om,anak mama bergerak ke atmosphere(nme xnk gmpak lak) utk men bilyard.bdk pntion mmng power la maen,abg artis boley tahan jgk,anak mama pn power.pait ngn om men tah pa pe.(baru nk blaja bnde ni sume)..dah dkt sejam maen,da bosan kami pn pulang,,,tp kami x plang trus,halpy mau tnjuk tmpat2 bes kt medan ni.

(bak kata pepatah jauh perjalanan luas pemandangan)kami ikut ja..smpai di 1 lorong yg lbey kurang cm lorong haji taib je..pergh..kami terkedu..bgitu rmai sekali cewek2 yg sedang mencri rzki tnpa mngira batas2 agama.halal haram x dikra.adoi2..dunia mmng begini..kami cuba bertyanya berapa 1 malam..die bilang cepek limpul..ape kjadahnye la cepek limpul tu..rupe2 nye seratus lima puluh ribu je..dlm RM56 la...kami bergerak lg..kali ni xtrial kami melalui satu lorong yg agak gelap..tbe2 kelihatan susuk tubuh yg “sasa” di sisi2 jalan..ada yg cbe menghampiri..perghhhh..dalam hati kami berkata...”cun gilerrr”.sekali terlihat rupanya mengalahkan pelakon sinetron yg kami suka tgok apabila mnunggu perlawanan bola..tibe2 die bersuara bila mobil yg kami mnaiki mnghampiri”aaaauuuuwwww”mak aiii..suara mmang x bley blah.muke da mantap tp skali suara masyarakt..hahaha..mmng ptotla kna tsunami.kerana tkot di apa2 kn oleh mereka kami trus mninggalkan kwasan prumahan tersbut.

lawa kan mak nyah cni..ley msuk miss nyah world kn

Setrusnya kami cuma putar2 di dalam kota medan..kami melewati satu tmpat yg agak rmai orang...ape ni??jom kite terjah.”TOBASA kelab kesenian medan” kami smua tertarik utk msuk ke dalam..mungkin dpt melihat tarian pendet yg dikata Malaysia cuba utk mncuri itu..boley gk ktowang try blaja menari,xpn ade kelas mncanting batik ke.nk jugak blaja kan.berbekal poket yg xbrape nk ade duit kami mlangkah msuk ke pusat ksenian itu.rmai btol owing kat dalam tu.mcm rmai kat pasar yg slalu pait pegi tu.mat salleh pn byk gk..ptotla kat tngah bandar susah nk tgok mat saleh..rupanya mlm2 diowang kat pusat kesnian ni ke..kami suma mnum coke utk mnghilangkan dahaga,smbil dduk2.bdk pntian da x saba2 da nk belajar menari tu..hahha..rmai betul orang belajar menari malam tu.pelbagai gaya ada.ada yg mcm nk shuffle,robot ala2 peter crouch pn ada..ade gk yg mnari kuda kepang..cisss!!.ini kire dah mncuri tarian kbdayaan johor ni.mawi msti marah ni...ckp msia curi,diowang curi xpe plak..mlm itu msing2 cube blajar menari tarian2 kebudayaan di pusat ksenian tersebut.mmng pnat.da la rmai orang.sesak btol.macam2 gaya ley lihat.2 jam kmudian kami pn berangkat pulang,tp bdk pontian msih sbuk menari tarian kuda kepang yg dibanggakan oleh dirinya dan mawi tu..konon promosi visit Malaysia 2010 la 2..

tarian pandet yg konon dikatakan malaysia maling itu.aq kesah plak.haha.

Setelah penat belajar mnari kami singgah sahur di jln Ismuth..mengisi prot yg tengah berkeroncong lapar..setelah prot kenyang diisi kami pn plang..jam diding dah nk dkt sbuh da..tnggu sbuh msuk solat dan terbungkang tido..(baca doa dlu)..ntah jam berapa pd hari berikutnya,trdengar owang menghentak pntu blik..pait melangkah malas nmnuju pntu..oh fihmi yg pergi memanjat gnung sdah plang...mknanya jam sdah msuk wktu zohor..pait lantas bngun utk mandi dan smbung belajar krna exam block Cuma tinggal seminggu ja lg..ok..bye2 kawan2...

← Previous Page Next Page →